miercuri, 23 februarie 2011

Iasii si Oprescu Voda










Nu demult am asistat la o prelegere sustinuta de 2 distinsi profesori si cercetatori (de istorie) ieseni prilejuita de sarbatorirea Unirii Principatelor si referitoare, desigur, la acele marete evenimente ce au condus la faurirea Statului Modern Roman. La final, cand lumea devine mai relaxata si se pun intrebari, se dau raspunsuri si se divalgheaza uneori interesant, s-a adus in discutie chestiunea statutului de capitala a Iasilor, mai précis al pierderii acestui statut prin unificarea celor 2 tari romane sub sceptrul lui Cuza. Cei doi invitati au fost de acord si au argumentat ideea ca Moldova si Iasul aveau la acea data un avans economic si cultural deloc neglijabil fata de Muntenia, respectiv Bucuresti. Moldova s-ar fi sacrificat pentru nobilul ideal al unirii, acceptand ca viitoarea capitala a noului stat sa fie la Bucuresti, conditie pusa de partida unionista de acolo, cea care a facut posibila alegerea lui Cuza in Tara Romaneasca la data de 24 ianuarie 1859. Decaderea vechiului tron al Moldovei nu s-a lasat asteptata: afaceristii s-au mutat in capitala, unde erau mai aproape de ministere si puteau sa….fie utili (lor insile), veniturile au scazut, investitiile deasemenea, iar Iasul s-a cufundat (pentru cat vreme?) intr-o tihna patriarhala din care l-a mai zgaltait istoria prin 1917. Practic, Iasul a repetat experienta Sucevii din sec 16, cand aceasta din urma a pierdut statutul de tron al Moldovei in favoarea “dulcelui targ”. O decadere a avut loc si atunci, dar cea a Iasului din secolul 19 a fost cu atat mai accentuata, cu cat ne aflam deja in plina epoca industriala, a modernizarilor, a investitiilor, a capitalurilor si a centralizarii. Din aceasta perspectiva, intelegem mai usor motivatiile “dusmanilor care nu dormu”, acei antiunionisti sau separatisti ce au produs niscavai tulburari prin targul Iesilor, mai importante fiind cele din aprilie 1866. Acestia militau pentru revenirea Iasului la statutul de capitala, chiar cu pretul separarii de Tara Romaneasca.

Dar nu despre Cuza si antiunionisti vreau sa vorbesc aici. Privind retrospectiv, si mai ales privind in prezent, ma gandesc ca Iasul a fost norocos ca nu a ajuns capitala. In primul rand, moldovenii sunt oleaca mai domoi. Nu cred ca le-ar fi priit ritmul trepidant al unei capitale a unei tari de 20 de milioane de suflete (spun asta fiindca ma indoiesc ca ar fi reusit sa impuna ei ritmul lor – poate le-ar fi mers doar cu ardelenii :D). Apoi, ma gandesc cate biserici ar fi avut Ceausescu de demolat sau translat aici. Si mai apoi, ma mai gandesc ce suprafata a demolat Ceausescu in Bucuresti numai pentru Casa Poporului, nu mai spun de toate cartierele de blocuri. Bine, o sansa ar fi fost ca Ceausescu sa nu accepte sa domneasca din coltu’ asta de tara, aflat la 15 km de fratii sovietici si si moldovenesc pe deasupra, unde Mihai Viteazu abia daca a poposit. Probabil am fi avut o capitala la Scornicesti sau Slatina. Pana la urma, Bucurestiul ar fi scapat mai bine, dar ... cum stim prea bine ca in istorie nu exista "daca", ma opresc aici cu fantaziile pe aceasta tema.
Sa trecem peste odiosul capitol al iepocii de aur si sa revenim in prezent. In anul de gratie 2011, domnul primar general al municipiului Bucuresti, stimatul doctor Sorin Oprescu (Vantu :D..sau Taifunul e mai potrivit) continua un proiect din timpul lui Ceasca, in care se taie de-a hoarta un bulevard prin Bucuresti, pentru ca sa se… ma-ntelegi, traficul si magistrala si….asa mai departe. Nu ma incumet sa-mi dau cu parerea daca e de bine sau e de rau. Unii, mai priceputi decat mine (de fapt, unii priceputi) spun ca nu – e facut urechistic, dupa principii de ani 60, fara studii serioase si consultarea specialistilor in domeniu, ca nu va rezolva problema ci din contra etc. Altii, ca prin demolarile survenite s-a curatat zona de tigani, ca e totusi util, etc
Problema mea cu acest domn, care a pus Bucurestii pe harta lumii prin “cel mai mare carnat din lume” si “autostrada suspendata in jurul capitalei” (suspendata nu doar in aer, dar si in timp – din fericire!) este ca acest proiect, bun, rau, genial, cum o fi el, este facut ILEGAL. Fara avizele de patrimoniu si de mediu, evacuand oamenii din casa in cel mai pur stil ceausist (adica de pe o zi pe alta si iarna pe deasupra), demoland noaptea, in fine, intr-un dispret total si fata de oameni, si de specialisti, si de oras. Se agita lumea pe net, se agita la fata locului, se strang semnaturi, se agita dl Plesu, dna si dnul Pipiddi (vezi articolele din Dilema Veche), se agita ongurile, se agita (in bataia taifunului?) Pactul pentru Bucuresti, se agita specialisti si pasionati ca Radu Oltean si multi multi altii, scriu, combat, polemizeaza, si…..si ce daca?. Dl. Oprescu isi continua opera “civilizatoare”. Facand ceva... bun, rau, genial, catastrofal….in mod cert ilegal, dar facand…pentru ca poate. Pentru ca muschii dumnealui sunt mai tari decat toata investitia de inteligenta, specializare, altruism, sacrificiu, facute de toti cei ce de vreo 15 ani incoace daca nu si mai bine isi investesc timpul, creativitatea, banii si cateodata cariera in a cauta, dezvolta si oferi solutii pentru ca sa avem si noi, romanii, o capitala cu un trecut, cu o personalitate, cu un comportament prietenos sau macar decent cu oamenii. Dupa marasmul ceausit, speram ca demolarile abuzive si aiuristice sa fie doar un capitol nefericit in istoria patriei. Dar dl. Oprescu vrea sa ne modernizeze cu orice pret. Daca totusi este sa fim corecti fara de dumnealui, nu putem nega ca ne-a dat o sansa sa il vedem dus din fotoliul de primar. Dar daca nu ne-am orientat si nu l-am ales presedinte…..asa ne trebuie!

Buun! Ce legatura are Cuza, antiunionistii moldoveni, Ceausescu, Iasul, Oprescu si bulevardul….? Pai, dupa mintea mea cam asta e:

  Daca ongurile din Bucuresti, oamenii acestia (printre care un lider de opinie de statura lui Plesu, fost ministru si consilier prezidential), institutiile statului abilitate (ele ar trebui sa fie pe primul loc) nu pot stopa un act ilegal si iremediabil (stim ca ce se demoleaza e pentru totdeauna), ce sanse ar fi ca o astfel de calamitate sa fie impiedicata la Iasi? Asa-i ca nici una? Cine s-ar putea opune? Dupa stiinta mea, aici nu exista nici un ONG care sa aibe in statut si problema patrimoniului. Sau daca exista, este extrem de discret. Cine s-ar putea lupta cu buldozerele? Muzeografii de la Palat? Angajatii de la Directia de cultura, culte si patrimoniu? Fanii Poli Iasi?

Palas, proiectul de neoprit.
A fost declarat (asa cum este de altfel)
ilegal de Tribunalul Oradea. Lucrarile continua.
Asadar, ma gandesc ca Iasul sta cat de cat linistit in coltul lui de tara. E drept ca dl. Nichita face si el ce poate – proiectul Palas, santiere de “reparatii” in tot orasul, “dezvoltare” haotica, indatorarea Iasului pentru buzunarele “urmasii urmasilor nostri”(de fapt impotriva). Dar, cel putin deocamdata, e in urma rau fata de doctor. Noi suntem mai ieftini aici. Nici interesele nu sunt asa mari, nici presiunile. Stricaciunile sunt, dar e loc de mai mult. Ideal ar fi ca faimoasa “societate civila” sa cristalizeze si la Iasi o platforma civica, un nucleu dur, o grupare care sa ofere solutii si sa gandeasca din timp dezvoltarea orasului, pentru vremuri cu mai multi bani si mai mult chef de construit (sau de darmat…). Descurajant e insa faptul ca asa ceva exista in Bucuresti, dar in ciuda eforturilor nu il pot opri pe Oprescu. La Iasi nu exista…..inca. O sa existe oare? O sa poata opri distrugerile care, cu siguranta, vor ameninta si in viitor Iasul?(unele sunt in desfasurare chiar acum). Si, mai mult decat atat, va putea oferi solutii si mai ales va avea puterea sa influenteze deciziile decidentilor?

Acum, acest scenariu optimist pare greu de crezut. Mai ales dupa experienta Palas si mai ales dupa episodul (pilot) Oprescu (ultimul dintr-un serial care nu se mai termina si care s-ar putea numi "distrugerea patrimoniului"). Speranta mea esta ca, totusi, amploarea si mai ales maniera distrugerilor domnului Guiness Carnat, reactia societatii civile, justitiei si altor organe abilitate sa fie pe masura (a societatii civile este deja, zic eu). Poate se vor opera si ceva schimbari legislative si metodologice. Si, din experienta nefericita a Bucurestilor, sa aibe de castigat si provincia. Si astfel de abuzuri sa devina mult mai greu de realizat, iar reactiile salvatoare sa se produca inainte ca totul sa fie praf, pulbere si fier vechi.















sâmbătă, 19 februarie 2011

MPI(III): Fabrica de Tigarete (II)


Ca sa evit supraincarcarea primei postari, voi pune aici imaginile, insotite de cateva comentarii:

Cladirea din imagine era acum cateva luni intreaga. Baietii s-au miscat rapid.

Un fost gard, o fosta fabrica...

O poarta care nu mai opreste pe nimeni...


Mai de aproape, se vede ca doar peretii exteriori au ramas 


In partea stanga, cladirea din imaginile de mai sus. Plus alte doua corpuri mai noi, la fel de degradate. La un moment dat, cladirea inalta a fost modernizata - se mai vad la ferestrele de jos niste cadre de termopan. Nici cladirea de pe acoperisul careia am facut fotografia nu se prezinta cu mult mai bine.


Interiorul. Fara comentarii.



Planseul nu s-a prabusit, stalpii nu s-au taiat inca. Dar...se rezolva!

Ferestre spre nicaieri

Cei mai pasnici si cinstiti locatari ai fabricii

Cateva concluzii:
Fabrica de Tigarete probabil nu va mai produce prea curand tigarete. Cu siguranta faptul ca Muzeul Tehnic a salvat 2 cladiri (cele mai vechi banuiesc) de la ce se vede mai sus si are in plan sa le transforme in sectii ale muzeului este o mare reusita. As spune chiar exceptionala, avand in vedere declaratiile dlui Kelemen Hunor:
"cel mai mare muzeu de arheologie industrială din ţară, ca şi suprafaţă". Cred ca muzeul si-a facut "partea", ca sa spun asa.
Problema pe care o vad eu este in "tratamentul" care se aplica celorlalte cladiri din componenta fabricii. Desigur, orasul se schimba, Romania nu mai e demult o tara industriala sau macar producatoare de bunuri (raportat la "vremurile bune" sau altfel spus la potentialul ei) iar aceasta infrastructura industriala nu mai corespunde "cerintelor prezentului" (era sa spun "ingerintelor"). Si totusi....
Din principiu sunt pentru reciclare. Reutilizare. Adaptare. Economisire de materii prime si energie. Plus ceva mai multa atentie la traditie, cand e vorba de ceva ce a trecut pragul secolului (cazul fabricii, nu a tuturor cladirilor componente, desigur). Privind aceste hale si cladiri administrative, ma intreb daca nu ar fi fost mai sanatos sa fie reamenajate. Poate si mai  ieftin, mai elegant, mai simplu.
Cat despre cladirea din primele 2 imagini, chiar cred ca merita o soarta mai buna. Nu o fi cine stie ce realizare sau valoare arhitectonica, insa, dupa mine, are un profil elegant. 
In privinta faptului ca demolarea e una "naturala" adica prin efortul "colectionarilor", adica ilegala, este singura parte buna. Un gard prin care sa nu vezi nimic, niste buldozere si o tabla care sa-ti scrie ce firma demoleaza nu ar fi fost de mai mult folos. Asa macar m-am ales cu niste fotografii. 
Ma opresc aici cu aceste concluzii partiale. Sper, in curand, sa am "material" suficient ca sa revin asupra Fabricii de Tigarete. Cat despre arhitectura industriala versus oras, modernizare, etc. este vreme, seria e abia la inceput.

MPI(II): Fabrica de Tigarete (I)

Parasim Fabrica de Bere si traversam linia ferata pe la bariera "Tigaretelor", numita astfel dupa venerabila Fabrica de Tigarete  situata in patrulaterul format din Soseaua Nationala, calea ferata si niste depouri ale CFRului.

Cele 2 fabrici se afla intr-o zona care a fost odata periferia de SV a Iasilor.
Fabrica de Tigarete a fost construita in imediata vecinatate
a liniilor de cale ferata Iasi-Pascani.
 In imagine cu rosu Tigaretele si cu verde vechea Fabrica de bere.
 Una din dorintele mele mai vechi, pe care mi-o reaminteam ori de cate ori treceam pe langa ansamblul tacut al fabricii era sa pot face fotografii in interiorul acesteia. Fabrica era inchisa de mai multi ani (2003), practic eu nu am prins-o "in lucru", deoarece se afla intr-o zona in care nu ajungeam decat foarte rar. Mai recent, de fiecare data cand treceam, privind silueta severa a cladirilor, micul parc de la intrare in care vegetatia crescuse dupa legea ei, ma gandeam la "misterele" ce s-ar ascunde in spatele zidurilor. Dorinta a putut deveni realitate odata cu intrarea in anul 2011, cand, aflandu-ma intamplator in zona am constatat ca lucrurile s-au schimbat radical. Mai exact, gardul a fost in mare parte demolat, corpul de fabrica situat langa linia ferata nu mai are acoperis (mai de aproape nici ferestre si nici chiar podele), iar din interior razbateau sunetele vesele ale rangilor si baroaselor lovind in pereti. Discutand cu niste persoane aflate in zona, am aflat ca e absolut ok sa fac fotografii, deoarece nu demoleaza o firma ci....aceasi "colectionari" de fier vechi, materiale si diverse chestii folositoare la casa omului sau la Pieta*. Totusi am fost avertizat ca prezenta mea ar putea incomoda pe harnicii colectionari si ar fi bine sa fiu prudent.

Din cate am inteles, proprietarii fabricii (nu-i stiu) au de gand sa valorifice fabrica intr-un mod care nu implica neaparat pastrarea a ceea ce se gaseste in prezent. Mai pe sleau, s-a dat liber la demolari. Si cum proprietarii nu sunt deranjati defel de faptul ca se demoleaza, Politia isi vede de ale ei. Nu exista reclamatii, nu exista interventie, nu exista problema, si , in final nu va mai exista nici fabrica.

Precizez ca cele prezentate mai sus sunt informatii aflate de la persoane "din zona". Nu pot garanta ca sunt 100% corespunzatoare realitatii. Cert este un lucru: fosta Fabrica de Tigarete din Iasi se demoleaza ziua in amiaza mare de catre indivizi care fura fier si alte materiale. Despre determinarea cu care o fac va veti putea convinge din fotografiile ce le voi posta in continuare. Daca prin toamna situatia era "inghetata" - adica o fabrica inchisa si lasata in adormire, in ianuarie lucrurile erau deja in plina "deconstructie" post...industriala. In ritmul in care se lucreaza cele 2 corpuri de cladire situate catre calea ferata vor disparea in foarte scurt timp. De fapt, cu exceptia celor 2 destinate muzeului (si care sunt pazite de agenti) toate celelalte sunt in plin proces de distrugere.

Cele doua cladiri aflate in custodia muzeului tehnic,
deocamdata in stare buna
Tin sa multumesc agentului care m-a insotit in interior pentru a realiza fotografiile prezentate. Ei sunt pusi acolo ca sa pazeasca cladirile din imaginea de mai sus, intrate in custodia muzeului. Pentru restul nu pot face nimic. Sper ca voi reveni intr-o postare viitoare cu mai multe date despre fabrica (istoric, s.a. ) intrucat un fost angajat mi-a promis niste informatii de "culise".
__________________________________
* - Pieta este mai mult decat o statuie de Michelangelo. O, da! Pieta este numele unei firme din Iasi ce se ocupa cu valorificarea fierului vechi, devenit pentru cei din zona (si din breasla) echivalentul ideei de "dat fier, luat bani".


marți, 15 februarie 2011

MPI(I): Fabrica de Bere Pacurari


Periplul prin Memoria Patrimoniului Industrial al Iasilor de odinioara incepe cu Fabrica de bere din Pacurari.

Despre istoricul fabricii, aici: http://www.memopatind.ro/bere.html

Sa retinem doar ca traditia fabricarii de bere urca la Iasi pana in secolul 18. 1786 este anul in care se pun primele temelii a ceea ce va fi mai tarziu fabrica de bere a orasului.


Din cate ne spune netul, fabrica a fost la un moment dat monument istoric, dar a fost declasata: http://www.legestart.ro/Ordinul-2242-2008-declasarea-partiala-imobilului-Fabrica-bere-municipiul-Iasi-str-Pacurari-95-judetul-Iasi-(MzA5OTM3).htm

Omul de afaceri iesean Ioan Zapodeanu este proprietarul fabricii...adica a terenului ca fabrica nu prea mai exista si nici nu prea il intereseaza, banuiesc.



Fabrica de bere este in stadiul cel mai avansat de degradare. Practic mai exista un turn, niste pereti si un beci. Beciul este inca pe lista monumentelor istorice. Din acest motiv probabil boschetarii s-au aciuat in zona beciului, unde in ziua de iarna cand am facut pozele isi facusera si un mic foc pentru a se incalzi probabil. Ei se mai ocupa si cu colectionatul tiglelor - cate au mai ramas.
Colectie de tigle pe un perete

Faptul ca inca nu s-a demarat un proiect imobiliar care sa “dezvolte zona” este probabil rezultatul crizei, “dezvoltatorii” fiind probabil cam stramtorati financiar. Pana atunci, locuitorii zonei de case din partea estica a Pacurarilor (populate in buna parte cu rromi ce au o pasiune irepresibila pentru fier vechi, tigle si orice se mai poate dezmembra) inca mai posibilitatea sa mai faca un foc, sa mai stranga o caramida…

Cateva concluzii: Fabrica de bere din Pacurari nu va mai exista niciodata. Situata la capatul unei zone cu vechi case aristocratice si burgheze (multe din ele locuite in prezent de “colectionari”, cum am spus mai sus), la limita dintre acestea si noile blocuri ale Pacurarilor, fabrica de bere ar fi putut fi un punct de atractie nu doar pentru cartierul Pacurari (unul dintre cele mai tinere si dinamice din oras si principala “poarta” a lui, cea catre vest) ci pentru tot Iasul. Printr-un exercitiu de imaginatie, ne putem gandi la un popas in incinta fabricii in care copii, elevi, studenti, turisti, ieseni pot asista la “miracolul” fabricarii berii, o bautura foarte populara la romani, “miracol” prezentat in detaliu de cativa angajati ghizi. Putem continua periplul mental la o terasa si un Pub ceva mai altfel, situate undeva la baza turnului, avand in décor instalatii originale din fabrica. Ne putem inchipui servind o bere proaspata, “made in Iasi”, “since 1786”. Nu vorbesc aici de o bere fabricata pentru piata. Vorbesc de o manufactura ce ar fi putut fi un brand pentru Iasi, un punct de atractie, un spatiu ce putea gazdui un mic muzeu al berii (complementar celui al vinului si vitei de vie de la Cotnari), puburi, terase, cafenele, si de ce nu, chiar un centru cultural al cartierului.

Turnul, inca in picioare
In prezent, singura “sansa” pentru memoria Fabricii din Pacurari ar fi ca viitorul proiect sa pastreze turnul, poate si o bucata de zid (beciul e pe lista, deci nu-mi fac griji :D), ca aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Turnul_IFA . Avand in vedere situatia prezenta si cat de “ingrijit” este intregul ansamblu, sansele sunt spre zero.

Un ultim link catre un articol scris de un tanar arhitect iesean, cu un titlu cat se poate de sugestiv: http://www.altiasi.ro/o-cladire/fabrica-de-bere-din-pacurari-la-ultimele-rasuflari-ale-ruinarii

joi, 3 februarie 2011

Memoria Patrimoniului Industrial

Iasul s-ar putea sau s-ar fi putut mandri (se poate mandri e cam impropriu spus) cu o concentrare destul de mare de obiective industriale ce au caracter de patrimoniu. Fiind un oras important (din la jumatatea secolului 16 fiind capitala Moldovei) a fost, odata cu epoca industriala, beneficiarul modernizarilor succesive, aparute e drept mai tarziu in aceasta parte a continentului, dar care privite din perspectiva inceputului de secol 21 au importanta in tezaurul industrial national. Pe lista obiectivelor mai vechi de un secol avem Atelierele CFR Nicolina, Fabrica de Caramizi de la Ciurea, Fabrica Tesatura, Abatorul din Tatarasi, Fabrica de Bere din Pacurari, Fabrica de Tigarete.

Muzeul Stiintei si Tehnicii "Stefan Procopiu" si-a asumat sarcina de a inventaria si valorifica, in masura posibilului, patrimoniul industrial al Iasilor, a judetului si a regiunii NE.

In acest sens s-a desfasurat in anul 2008 un proiect, Memoria Patrimoniului Industrial http://www.memopatind.ro/despre.html . Publicul iesean a beneficiat de expozitia cu acelasi nume, pe care am vazut-o prezentata de 2 ori, ultima oara in luna mai a anului 2010, in sala de intrare a Palatului Culturii (cea de sub turn), aflat in renovare. O parte din imagini si informatii le-am obtinut din expozitie. Ceea ce mi-am propus sa fac este sa popularizez pe acest blog o parte din aceste obiective, asa cum se gasesc ele astazi. Prezentarea si documentarea lor a devenit prioritara “multumita” faptului ca majoritatea se afla, in cel mai bun caz, in paragina.

Pe langa obiectivele enumerate, este interesant de urmarit intregul context industrial iesean, deoarece si aici, ca in majoritatea oraselor mari, s-au construit in epoca comunista mari complexe industiale, iar cele existente s-au extins. Politica de industrializare masiva a schimbat (sau alterat partial) profilul preponderent universitar si cultural al Iasilor interbelici catre cel de oras muncitoresc si industrial. Chiar daca acesta nu are de cele mai multe ori valoare istorico-monumentala, merita prezentat intrucat nu putem judeca aspectul fizic, social, cultural din prezent fara sa tinem seama de aceste implanturi ce ocupa inca o suprafata insemnata din teritoriul iesean. Mai mult, aceste mari complexe industriale au facut necesare constructia cartierelor muncitoresti. Ne place sau nu, acestea sunt parte a Iasului prezent, si orice imagine despre dezvoltarea orasului pe viitor nu poate porni decat de la ceea ce avem acum, cu plusurile si minusurile de rigoare.
In continuare voi prezenta pe acest blog obiectivele de care am pomenit, poate si altele de care nu am amintit, pe masura ce voi avea mai multe fotografii si poate si informatii.